Alexander Kurunczi, Kenneth Rösen: Alienating Alienating Education: On the Possibility od resistand Pedagogy in Neoliberal Society

Alexander Kurunczi, Kenneth Rösen: Alienating Alienating Education: On the Possibility od resistand Pedagogy in Neoliberal Society

Contemporary education has become increasingly complicit with neoliberal ideals; it is subjugated to economic criteria. Following meritocratic ideals it cements the privileges of socio-economic class structure. Yet, because of its utterly relevant position in the reproduction and naturalisation of ideology, pedagogy might offer the opportunity to prise open new horizons of possibility. In order to spark this counter-hegemonic endeavour and to re-direct pedagogical practice towards its immanently critical aim, this paper asks about the possibility of incorporating psychoanalytic approaches of Critical Theorist Erich Fromm into a contemporary analysis of (post-)modernity, as emblematically virulent in Zygmunt Bauman’s influential concept of liquid modernity. We particularly stress the importance of affective and vulnerable subjectivities and argue in favour of an education that seeks to incorporate them into its practice and theoretical reflection. Bildung, then, forms the bedrock upon which new forms of social life and solidarity can be erected and which strives for re-imagining social relations of acceptance, inclusion, and humanity. Consequently, this form of Bildung has to strive for autonomy and reflect upon its own potential enmeshment in complicit relations in order to be capable of establishing practices of freedom and transgression.

Claudia Sontowski: Körper und Geschlecht in der Schwangerschaft. Transformation und Aneignung medizinischen Wissens durch Gynäkolog_innen und schwangere Frauen

Claudia Sontowski: Körper und Geschlecht in der Schwangerschaft. Transformation und Aneignung medizinischen Wissens durch Gynäkolog_innen und schwangere Frauen

Wie werden Körper und Geschlecht in der medizinischen Schwangerschaftsbetreuung verhandelt? Während die Vereindeutigung von Wissen charakteristisch für die befragten Ärzt_innen ist, gehen Schwangere mit Wissen um, indem sie selbst Verantwortung übernehmen: sie informieren sich, setzen körpernahe Selbsttechniken ein und wägen zwischen verschiedenen Wissensbeständen ab. Dabei, so meine These, sind Selbstermächtigung und Selbstunterwerfung nicht voneinander zu trennen. Geschlecht tritt hinter den Aspekt der Selbstverantwortung zurück und wird unausgesprochen reproduziert.

Sebastian Scholz Scholz: Vision revisited. Foucault und das Sichtbare

Sebastian Scholz Scholz: Vision revisited. Foucault und das Sichtbare

Der Beitrag geht Deleuzes Bemerkung nach, eine Vernachlässigung der Theorie der Sichtbarkeiten bei Foucault verstümmle die Vorstellung, die dieser sich von der Geschichte macht, aber auch sein Denken insgesamt. Das Sichtbare ist, ebenso wie das Sagbare, Gegenstand einer „Archäologie der Gegenwart“. Analog zur Ordnung der Aussagen könnte also gelten, dass jede historische Formation all das sieht und sichtbar macht, was sie gemäß ihrer Bedingungen der Sichtbarkeit zu sehen vermag.